Adekvatna temperatura na radnom mestu predmet je konstantnih debata tokom letnjih meseci. Dok je damama uglavnom hladno dok je klima uređaj upaljen, muškarcima je mnogo prijatnije u ohlađenoj sobi. Temperatura nije važna samo za komfor, već može značajno uticati i na produktivnost. Na primer, nedavno istraživanje je pokazalo da žene bolje rade u toplijim sredinama.
Okruženje u kojem se osećamo komforno može zavisiti od pola, a određena istraživanja dokazuju da naša efikasnost na poslu takođe zavisi i od temperature na radnom mestu. Nedavno sprovedena studija u Nemačkoj pokazala je da ženski mozak bolje radi na višim temperaturama, dok muškarci postižu bolje rezultate radeći u hladnijim sredinama.
Kako bismo pokušali da stavimo tačku na debate među kolegama o ovoj temi, vredno je pogledati šta je istraživanje pokazalo o idealnoj temperaturi na radnom mestu.
Poslodavac takođe može da profitira od prave temperature
U studiji sprovedenoj na 500 ljudi u Nemačkoj1, učesnici su obavljali matematičke, verbalne i kognitivne zadatke na temperaturama u rasponu od 16 do 32 stepena. Prema rezultatima, kako je temperatura rasla, žene su brže obavljale matematičke i govorne zadatke, dok je kod muškaraca bilo suprotno. S obzirom na to da su prednosti povećanja efikasnosti kod dama veće od smanjenja efikasnosti muškaraca, istraživači navode da povećanje vrednosti na termostatu može poboljšati ukupne performanse kompanije.
Prema istraživanju koje je sprovedeno na Univerzitetu Kornel u Sjedinjenim Američkim Državama, u kucanju na tastaturi pri temperaturi od 25 stepeni zabeleženo je 10 odsto grešaka2. U hladnijem okruženju od 20 stepeni, stopa grešaka porasla je na 25 odsto. Ovo pogoršanje efikasnosti može se objasniti činjenicom da pri hladnoći telo troši više energije za zagrevanje tela, što dovodi do manjka energije za koncentraciju, razmišljanje i kreativnost. Istraživači takođe ističu da takvo smanjenje performansi znači dodatni trošak od 10 procenata po satu za svakog zaposlenog.
Timski rad je bolji u toplijem okruženju
Istraživanja pokazuju da idealna temperatura zavisi i od prirode zadataka. Relativno visoke temperature mogu biti dobre za kreativno razmišljanje3, dok hladnije okruženje od 20 stepeni utiče na koncentraciju za obavljanje ponavljajućih i monotonih zadataka4. Visoke temperature, naravno, ne znače sedeti u sauni: na primer, iznad 27°C matematičke sposobnosti mogu se pogoršati.
Ni prekomerna toplota nije dobra za efikasnost
Pre nego što podesite termostat, treba obratiti pažnju i na druge rezultate. Prema istraživanju koje je sprovedeno na Univerzitetu tehnologije u Helsinkiju5, najveća produktivnost zabeležena je na temperaturi od 22 stepena, a od 23-24 stepena radni učinci se pogoršavaju. Ovo znači da ako, na primer, zaposleni rade u okruženju u kome je 30 stepeni, prema rezultatima istraživanja imaju 8,9 odsto lošije učinke nego što bi imali u okruženju od 22 stepena.
Saveti za pravilno korišćenje klima uređaja
Osim toga što je bitno pronaći idealnu temperaturu koja odgovara svima u kancelariji, trebalo bi na umu imati i zdravstvene aspekte.
„Preporučljivo je da temperaturu u kancelariji podesite u skladu sa spoljnom temperaturom: razlika ne bi trebalo da bude viša od 8-10 stepeni, kako bi se naše telo aklimatizovalo. Faktor koji dodatno utiče na komfor je vlažnost vazduha”, kaže Nenad Črnila iz LG Srbija, regionalni menadžer projekata u okviru poslovne jedinice za klimatizaciju i energetska rešenja.
Dodatno, izbegavajte direktan protok vazduha, a takođe ne bi trebalo da sedite na mestu gde klima izbacuje hladan vazduh, jer se možete prehladiti baš kao i napolju na vetru. Na poslu, klima je odgovornost rukovodioca, ali moramo obratiti pažnju na klimu i kod kuće čisteći filtere, menjati ih i s vremena na vreme proveravati spoljne i unutrašnje jedinice.