Lični razvoj

Ako je vaše dete na internetu 4 sata dnevno, šta ćete da uradite po tom pitanju?

Bezbednost dece na internetu svrstava se među najveće izazove savremenog društva. U potrazi za sistemskim rešenjima, više od 140 zemalja širom sveta svake godine početkom februara, kada se i obeležava Dan bezbednosti na internetu, predstavlja svoje rezultate pod krovnim sloganom „Zajedno za bolji internet“.

Ključna reč ovde jeste zajedno. Svakako, obaveza državnih institucija je da obezbedi sveobuhvatne mehanizme za sprečavanje vršnjačkog nasilja, zloupotreba na društvenim mrežama i ostale teže krivične akte poput vrbovanja i pedofilije. Ali bez podrške i usmeravanja u porodici, deca ostaju bez osnovnih, životnih shvatanja o internetu, koja su im potrebna za brojne nepredvidljive online izazove.

Sveprisutnost interneta u našim životima potvrđuju pomalo zastrašujuće brojke u istraživanjima tokom godina. Prema poslednjem, sprovedenom u Velikoj Britaniji, 65 odsto mladih tvrde da se osećaju odsečeno od sveta ukoliko nisu na mreži. Kada se to uporedi sa rezultatom istraživanja kompanije Vip u Srbiji da se svako drugo dete starosti od 7 do 15 godina na internetu zadržava više od četiri sata dnevno, jasno je da metode poput zabrane interneta i oduzimanja telefona i kompjutera odavno više nemaju nikakvog smisla.

Odgovornost roditelja je, dakle, od krucijalnog značaja – na kraju, oni su ti koji odlučuju kada će dati detetu smart uređaj u ruke. Odgovornost tu, zapravo, tek počinje – od razonode preko aplikacija za igre često se ispusti momenat kada mališan dospe do video sadržaja i društvenih mreža. Kontrolisanje u smislu proveravanja poruka i uzimanja telefona nikada nije preporučljivo, jer se time rizikuje gubitak poverenja između deteta i roditelja, a upravo je poverenje esencijalni faktor za zdrav odnos i zajedničko savladavanje interneta.

Edukacija dece je važna – ali je edukacija roditelja još važnija. Brojni trendovi na internetu brže stižu do dece i u toj trci, roditelji kaskaju za svojim mališanima. U takvom haotičnom tempu, neophodna im je podrška kako bi svoje važno životno iskustvo udružili sa poznavanjem interneta, sa ciljem da budu „sigurna luka“ za svoje dete i prva opcija kojoj će se obratiti kada se pojavi nelagodnost zbog nečega na internetu – od pitanja „da li da stavim ovu sliku kao profilnu“ do „neko mi piše na Fejsbuku“.

Edukativna platforma Bezbedni klinci pokrenuta je upravo zato – da bude mesto gde se nalazi kvalitetan sadržaj na temu bezbedne upotrebe interneta za decu i neophodnog roditeljskog digitalnog obrazovanja, kao i informacije o alatima i uređajima koji im u tome mogu pomoći.

U izradi sadržaja za platformu učestvovali su stručnjaci Pedagoškog društva Srbije, i u rubrici Digitalni roditelji mogu se naći saveti i objašnjenja različitih situacija na društvenim mrežama, aplikacijama za dopisivanje, kao i korisni sajtovi. Podršku platformi pružilo je i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Važnost je prepoznala i iskusna mama i jedno od najprepoznatljivijih TV lica na našim prostorima, Nataša Miljković, koja i sama ističe da današnji tempo života ne ide na ruku roditeljima.

„Iskreno, mislim da je mamama i tatama otežavajuća okolnost što pored brojnih obaveza na poslu ne posvećuju dovoljno vremena razumevanju šta njihova deca zaista rade dok su na internetu. Ova platforma može da vam pomogne u tome da osnažite odnos sa vašim detetom, jer ćete dobiti prave instrukcije kako treba da reagujete i kako da zadržite to poverenje bez
zadiranja u detetovu privatnost i ličnost. Digitalna edukacija mora da počne od mame i tate“, istakla je Miljković.

Mogućnosti koje internet pruža su nesagledive – informisanje, kvalitetan pozitivan sadržaj, edukacija, usavršavanje, pa i poslovi – samo je na nekoliko klikova od svih nas. Zato je ideja Bezbednih klinaca da internet zaista bude teren na kom se snalazite, jer nudi brojne načine da obogatite život. Ova platfoma je polazno mesto za edukaciju vas kao roditelja, pa samim tim i vašeg deteta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *