Kreativan prostor

MURAL… Kratka i jasna priča

Andrej Žikić, poznatiji pod umetničkim imenom Artez, iako arhitekta, osvojio je svetske fasade, ne projektovanjem već oslikavanjem. S vremena na vreme ima poriv da se uhvati u koštac sa nekim arhitektonskim projektom, ali nikada nema dovoljno vremena da zaista sedne i uradi nešto. Crtanje murala je za njega daleko dinamičnije od projektovanja i to je jedan od razloga zašto ga je ulična umetnost osvojila.

Planira da kroz publikaciju obeleži dvadeset godina crtanja u javnom prostoru. Ove godine se navršava šesnaest godina, pa će biti još vremena za stvaranje novog, kreativnog i inspirativnog materijala.

Andrej Žikić – Artez

1. Kada su u pitanju murali i oslikavanje, da li Vam je važno da je fasada ravna ili može biti izlomljena, neobična…?

Poželjno je da podloga bude ravna jer to olakšava i ubrzava proces slikanja, ali nije neophodno. Ponekad tekstura zida i forma podloge na kojoj se crta mogu da doprinesu kvalitetu finalnog rešenja, ali isto tako mogu i da otežaju crtanje.

2. Da li postoji zgrada u Beogradu koju niste, a želeli biste da je oslikate?

Već godinama želim da oslikam zid na zgradi Elektrodistribucije u Gavrila Principa 31. Savršen format, samo čeka na mural!

3. Kada biste dobili neku malu ulicu, kako bi izgledala ta fasadna muralna priča? Na koju temu, kojih boja?

Sve zavisi od šireg konteksta i ambijenta u koji se moja intervencija uklapa. Volim da mislim da su moji crteži samo pikseli u celoj slici kojoj pripadaju, tako da bih verovatno tako pristupio i oslikavanju cele ulice.

4. Šta za Vas znače murali koje oslikavate? Da li kroz njih želite da ispričate priču mesta ili pak svoju priču?

Moji crteži i slike, bilo da su na zidu, platnu ili papiru su moj način da komuniciram sa drugim ljudima i da sa njima podelim svoje misli i pogled na svet. Uvek se trudim da kroz svoje radove uspostavim dijalog sa posmatračem i da ispričam kratku i jasnu priču. Veoma često je na mojim slikama, kroz paletu boja i izbor elemenata prisutnih na kompoziciji, uhvaćena atmosfera koja meni lično prija, a nadam se i posmatračima.

5. Puno putujete. Koja država ili grad su ostavili najjači utisak na Vas? Gde Vam je bilo najlepše da radite?

Ove godine sam imao priliku da provedem nekoliko nedelja u Madridu i oduševljen sam dinamikom života tog grada. Što se crtanja tiče, najlepši i najlaganiji projekat ove godine je bio u Acqupedente-u, gradiću od osam hiljada stanovnika u Italiji.

6. Kako ste počeli da se bavite oslikavanjem zgrada? Šta Vas je podstaklo da ostavite svoj akademski poziv po strani i krenete da se bavite Vašim sadašnjim poslom?

Crtanjem u javnom prostoru sam počeo da se bavim kroz crtanje grafita. Kako je vreme prolazilo, tako se menjao i moj pristup crtanju, prešao sam sa grafita na crtanje karaktera, prestao da koristim sprejeve i fokusirao se na četku i valjak, počeo da crtam radove većih razmera. Na kraju sam našao ono što najviše volim i u čemu najviše uživam — oslikavanje zidnih površina velikog formata, tj. murala.

7. Da li imate nove ideje i nove motive koje planirate da ostvarite i gde?

Ideja još uvek imam na pretek, jedino što mi nedostaje je vreme.

8. Boje obično govore puno o ljudima. Koje su Vaše omiljene i zašto?

Ja volim sve boje, ali ne volim sve da ih vidim na istom mestu u isto vreme. Kreiranje odgovarajuće palete boja je jedan od izazova koji slikanje četkom i valjkom čini daleko zanimljivijim od korišćenja sprejeva koji imaju unapred definisanu paletu.

9. Da li ste nekada radili mural u enterijeru?

Veoma često oslikavam zidove u enterijeru, pogotovu kada vremenske prilike ne dozvoljavaju da crtam napolju.

10. Kako izgleda stvaralački proces od male skice do ogromne površine na fasadi, šta je ključno, koliko je vremena potrebno?

Najbitnije je uspostaviti vezu sa prostorom u kom mural nastaje, tj. sa ambijentom u kom će nastaviti da egzistira nakon što je oslikavanje završeno. Prve skice su uglavnom veoma male i veoma grube jer je njihova funkcija „hvatanje“ ideje na papiru. Nakon toga, sledi fotografisanje modela i kreiranje kolaža od različitih elemenata koje želim u kompoziciji, zatim fokus ide na definisanje palete boja. Samo prenošenje finalne skice na zid je najlakši i najzanimljiviji deo i uglavnom ne traje duže od 5 do 10 dana.

11. Šta je ono što Vas nismo pitali, a želeli biste da nam kažete?

Nikada ne odustajte od svojih snova, već tvrdoglavo radite na njihovom ostvarenju.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *