Biznis & Finansije Klub lidera

“Emocija je postala centralna tema interesovanja marketinga” Nemanja Knežević

Marketinški stručnjak koji veoma dobro razume i razvija jedan od najviše voljenih domaćih brendova – Zlatiborac, veruje da su potrošači ti koji stvaraju vrednost za kompaniju, a ne tehnološka rešenja. Za Nemanju Kneževića, direktora sektora marketinga i razvoja u kompaniji Zlatiborac, hrana je ritual koji zahteva pažnju, razumevanje i istraživanje, a porodica mesto gde sve počinje i završava se, pa i kreativnost koja je najjača valuta za lidersko mesto u industriji hrane i osvajanje novih tržišta.

_MG_2711

Ukoliko želite da kreirate uspešnu marketinšku strategiju, morate biti svesni da je marketing postao stalan, sveobuhvatan i kompleksan. Marketinška efikasnost danas zahteva postizanje prave ravnoteže između preciznog ciljanja i masovnog dosega, ali i između kratkoročnih i dugoročnih strategija. Morate biti svesni činjenice da danas na raspolaganju imate 100 različitih medija, za razliku od perioda od pre samo nekoliko godina kada ste na raspolaganju imali znatno manje mogućnosti. Jasno je da živimo u periodu „suficita marketing kanala”. Koliko je to šansa za marketing, toliko je i velika pretnja. Ova pretnja oličena je u ignorisanju sadržaja i poruka od strane potrošača. Prema nekim podacima, usled zasićenosti čak jedna trećina korisnika globalno blokira oglase na ekranima.

Danas morate da mislite o tome kako da izbegnete ovo ignorisanje. Prema rečima stručnjaka „emotivna rezonanca” i „korisnost za namenu” predstavljaju dva pristupa koja omogućavaju funkcionisanje u doba hiperinflacije komunikacionih poruka i, posledično, ignorisanja poruka od strane potrošača. Sa jedne strane, emocionalizacijom poruke navodimo potrošače da plaču ili od smeha ili od emocije, sa druge „korisnost za nameru” podrazumeva odgovor na pitanje kako brend može da bude koristan potrošačima u svakodnevnom životu i to je jedini način da opstanemo na ekranima.

Koliko je danas važan potrošač? Kako marketinški razmišljate o potrošačima?

Prema nekim mišljenjima, 21. vek je prikladnije nazvati vekom potrošača, nego vekom tehnologije. Moderne kompanije moraju da shvate da su njihovi potrošači ona snaga koja generiše najveći deo sadašnjih i budućih poslovnih prihoda i da oni stvaraju vrednost za kompaniju, a ne savremena tehnološka rešenja. Cilj novih tehnologija u poslovanju jeste povezivanje tehnoloških mogućnosti sa onim što potrošači žele.

Najbolja tehnološka rešenja treba da se usklađuju sa željama, potrebama i mogućnostima ljudi kao potrošača, umesto obrnuto, da se ponašanje i želje potrošača menjaju u skladu sa novim tehnološkim rešenjima, što je moguć, ali veoma težak posao. Mi shvatamo da potrošači predstavljaju glavni resurs naše kompanije, oni se nalaze u centru pažnje svih naših poslovnih aktivnosti u cilju stvaranja superiorne vrednosti za njih.

Inovacija je veoma važna za lidersku poziciju na tržištu. Da li imate u planu da u skorijoj budućnosti plasirate nešto novo na tržište i time zasenite sve dosadašnje rezultate?

Zlatiborac je u protekloj kalendarskoj godini, u aprilu mesecu, na tržište doneo novu liniju proizvoda i obogatio svoj proizvodni portfolio sa pet grupa proizvoda, što, svakako, predstavlja značajan poduhvat, naročito ako se uzme u obzir da smo na tržište plasirali 30 novih proizvoda. Reč je o polutrajnim suvomesnatim proizvodima: viršle, parizeri i salame, šunke u foliji, kobasice za pečenje i kuvanje i dimljeni polutrajni proizvodi.

Na tome se svakako ne završava naš posao koji je konstantan kada je razvoj novih proizvoda u pitanju. Naš sektor marketinga i razvoja pomno prati i analizira dešavanja na svim tržištima, uzimajući u obzir nastale promene, navike, ukuse i želje potrošača širokog spektra, gde ponekad jedinstvene karakteristike našeg proizvoda prilagođavamo drugačijim ukusima i stvaramo  karakteristike novog proizvoda za ciljno tržište. Naša „razvojna platforma 2030” veoma je inspirativna, ali i zahtevna u svojim definisanim ciljevima. Biće dosta novina u narednom periodu, novih tržišta, ali i novih kategorija proizvoda i ukusa.

Sa kakvom strategijom poslovanja nastupate na regionalnom tržištu i koji su najveći izazovi plasmana naših lovemark proizvoda u regionu?

Svako tržište ima svoje osobenosti i mora mu se pristupiti sa mnogo pažnje. Zlatiborac već dugo posluje na tržištima u regionu (Crna Gora, Bosna i Hercegovina, Makedonija). Činjenica je da postoje mnoge sličnosti sa našim tržištem, u pogledu kulturološkog koda i obrazaca ponašanja, ali primećujemo da postoje i razlike. Ono što je univerzalno u nastupu našeg brenda na svim tržištima jesu postulati našeg sveukupnog poslovanja: tradicionalni način proizvodnje, generacijsko iskustvo, planinsko poreklo i sve ove vrednosti utkane su u identitet našeg brenda i čine stub komunikacije. Inače, lovemark koncept promenio je način razmišljanja u marketingu. Istraživanja pokazuju da su ljudi manje racionalni nego što je to bilo uverenje.

Emocija je postala centralna tema interesovanja marketara. Brend ima kupce, a lovemark sledbenike. Lovemark, takođe, u sebi nosi poreklo i imidž zemlje odakle dolazi što nam često, u zavisnosti od tržišta, i nije išlo na ruku. Trudimo se, uporni smo i namereni da ukuse i mirise naših proizvoda donesemo i na kraj sveta.

_MG_2737

Ostali deo intervju sa Nemanjom Kneževićem možete pročitati u štampanom izdanju Aha Magazina.

Foto: Đorđe Nikolić

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *