” Tursko društvo je istovremeno i tradicionalno i modreno.” Tanju Bilgiç

Kao mlad i školovan diplomata turski ambasador u Republici Srbiji gospodin Tanju Bilgiç impresionira tipično turskom preduzimljivošću, otvorenom, brzom, i veštom komunikacijom za koju je inače ekspert i sa lakoćom stvara nove veze, saradnje i kontakte od državnih do međuljudskih. Doškolovavanje ali i kasnije službovanje u Evropi doprinelo je otvorenosti za različito ali i poštovanju prema drugačijem. Na Balkanu se posebno oseća dobro i intimno više oseća balkanski mentalitet i rusku slovensku kulturu. U ekskluzivnom intervjuu, ispričao je glavnoj i odgovornoj urednici Aniti Todorović šta to Turska može da pruži EU, koliko su sve bolji odnosi Rusije i Turske značajni za novu preraspodelu centara moći na globalnoj političkoj sceni i u čemu se danas najbolje može videti turska kreativnost.

IMG_0605_mini

KAO MLADI ČOVEK SA VELIKIM DIPLOMATSKIM ISKUSTVOM, ŠTA VIDITE KAO VAŠU NAJVAŽNIJU MISIJU U SRBIJI? Smatram da su političke, ekonomske, kulturne i akademske dimenzije bilateralnih odnosa izuzetno važne. U tom smislu, fokusiraću se na navedene oblasti u unapređenju naših odnosa. Pored toga, lični kontakti sa ljudima takođe su veoma važni, pošto mogu igrati glavnu ulogu u promeni percepcije Srbije u Turskoj i obrnuto. Imajući to u vidu, pokušavamo da poboljšamo turističke odnose i organizujemo što više kulturnih događaja. Sa druge strane, rekao bih da je moj primarni cilj kao ambasadora da utrostručim broj i iznos turskih investicija u Srbiji.

OVO JE VAŠA PRVA MISIJA KAO AMBASADORA, PRE TOGA STE IMALI BOGATU DIPLOMATSKU KARIJERU A ODREĐENI VREMENSKI PERIOD STE PROVELI I U REGIONU, VRŠEĆI DUŽNOST U ZVANJU TREĆEG SEKRETARA AMBASADE TURSKE U BOSNI. KAKO SE VAŠ POGLED NA SITUACIJU NA BALKANU PROMENIO U ODNOSU NA ONAJ KOJI STE IMALI U SARAJEVU? KAKAV ZNAČAJ IMA VAŠE ISKUSTVO U BOSNI SA VAŠIM TRENUTNIM RADOM U SRBIJI? Percepcija Balkana uopšte, posebno Srbije, pozitivno se promenila od vremena kada sam služio u Sarajevu, u periodu od 1998. do 2000. godine. Tenzije u regionu devedesetih godina svakako su imale uticaj na imidž Srbije. Međutim, ova slika se od tada i sada, kada sam u Beogradu, znatno poboljšala, mogu iskreno reći da u Turskoj postoji mnogo dobre volje i pozitivnog pristupa prema Srbiji, što se prirodno održava i na moj rad kao ambasadora Turske u Srbiji. Zato bih želeo da iskoristim ovu priliku da se zahvalim političkom rukovodstvu Srbije što je omogućilo ovu promenu u shvatanju.

VIŠE PUTA STE REKLI DA SU POLITIČKI ODNOSI SRBIJE I TURSKE NA VRLO DOBROM NIVOU I DA EKONOMSKI ODNOSI MOGU BITI JOŠ BOLJI. KOJE SU TO GLAVNE PREPREKE VEĆIM ULAGANJIMA TURSKIH PREDUZETNIKA U SRBIJU I KAKO POVEĆATI IZVOZ SRPSKIH PROIZVODA U TURSKU? Ekonomski i trgovinski odnosi predstavljaju sjajan primer onoga što se može postići kada Turska i Srbija sarađuju. Broj turskih investicija se u poslednjih nekoliko godina kontinuirano povećava i verujem da će se ovaj trend i nastaviti. Državna turska banka Halkbank započela je svoje poslovanje u Srbiji 2015. godine. Od tada je proširila svoju mrežu i trenutno ima više od 30 filijala širom Srbije. Turske kompanije konstantno izražavaju namere da ili uđu na srpsko tržište ili da poboljšaju svoje poslovanje u Srbiji. Stabilna investiciona klima svakako je važan faktor u ovom pozitivnom trendu. Verujem da ćemo uskoro moći da vidimo i povećanje izvoza Srbije u Tursku. Glavna prepreka dovođenju na viši nivo turskih investicija u Srbiji jeste ograničena veličina srpskog tržišta. Turske kompanije naviknute su na donošenje odluka o investiranju na osnovu veličine tržišta a takođe su naviknute na ulaganja na velikim tržištima.

EKONOMIJE MALIH ZEMALJA U RAZVOJU SU GURNUTE U SENKU VELIKIH MULTINACIONALNIH KOMPANIJA KOJE IMAJU SVOJE POSLOVNE MODELE, VODEĆE EKONOMSKE TRENDOVE U SVETU I RAZMENU… KAKO TURSKA GLEDA NA MOĆ MULTINACIONALNIH KORPORACIJA I NJIHOVE POTREBE DA ČESTO DIKTIRAJU EKONOMSKE USLOVE NA LOKALNOM TRŽIŠTU? Stabilan režim investiranja je od izuzetne važnosti kako bi se obezbedio stalan priliv investitora u bilo koju zemlju. Ovo naročito važi za manje zemlje u razvoju, jer potencijalna veličina tržišta nije toliko velika. Turska smatra da su investicione odluke multinacionalnih korporacija važan pokazatelj poverenja stranih investitora, jer mogu ohrabriti dolazak više investitora na tursko tržište. Sa druge strane važno je da ove kompanije ne menjaju bitno strukturu domaćeg tržišta i ne učestvuju u nekonkurentnim praksama. U Turskoj imamo poseban zakon koji sprečava da se to i dogodi.

IMG_0591_mini

Ostali deo intervjua sa Nj.E. Tanju Bilgiç  možete pročitai u štampanom izdanju Aha Magazina. 

Foto: Edvard Nalbatjan 

Tekst: A.T.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>